Monday, September 7, 2009

Bazar Ramadhan Stadium Shah Alam

Bermula la sebuah kisah tatkala perot aku dah berbunyi.. Jam menunjukkan pukul 430ptg. Waktu cmni memang ngam la kalau nak p bazar tambahan pulak kalau nak p bazar nun di Stadium Shah Alam sana. Kalau lambat alamat berbuka lepas isya' la jawabnya dek ketandusan didalam kesesakan lalulintas. Walaupun kerja berlambak, bazar tetap pegi punya... yaahhh..! hidup bazar Ramadhan!

Orang bukan main ramai lagi walaupun baru pukul 4. Ye la.. kalau tak ramai bukan bazar la namanya.. ape dah... Anyway, tiap kali smpai ja mesti ayat 1st yang keluar, 'wah..ramainye orang..Tapi seperkara yang dikesali, masyarakat setempat tidak mengambil endah dengan wabak penyakit yang melanda iaitu Influenza A H1N1. . ewahhh... Sepatutnya, bagi langkah pencegahan maka eloklah kita pakai topeng penutup mulut dan hidung, tapi yang berbuat demikian termasuklah aku hanya dapat dikira dengan jari sama ada jari jemari mahupun jari kaki..

Berbalik kepasa isu asal, hehee.. Bila sampai je semuanya nampak sedap dan mahu dibeli (begitulah nafsu manusia). Subjek utama aku kalau di bazar mesti nak cari nasik yang berlaukkan ayam. Aku pun tak tau kenapalah aku suka sangat nasik lauk ayam. Bila objektif dah tercapai, aku nak cari air la pulak. Tengok air macam-macam kaler ada, biru, hijau, kuning, merah, ungu dan pelbagai lagi kaler yang indah dipandangan mata, terliur dibibir.. Teringat ayat brader yang jual air soya, " yang sejuk di hati, yang cantik di mata, yang manis di pipi, yang panas dalam kuali....." lebih kurang mcm tu lah.. Air yang selalu menjadi pilihan aku adalah cendol dan fruit cocktail. Mangga pon sodap...

Kalu nak diceritakan juadah yang dijual memang la tak habis. Namun sesuatu yang tertarik dan menarik perhatianku adalah gerai 'Pecal Tanjung Karang' dan sotong salai..Orang yang Q kemain ramai. Aku pun tak tau sedap ke tak sebab belum cuba. Belum cuba belum tau, dah cuba pala tau haha.. Malah di kesempatan bulan Ramadhan yang mulia ini, ramai juga yang mengambil kesempatan menyahut sabda nabi. Sabda Rasulullah, “Pendapatan yang paling baik adalah hasil usaha sendiri dan perniagaan yang bersih.” (Riwayat al-Bazzar). Berniaga pulak macam-macam asalkan halal. Ada jugak yang menarik perhatian aku bila cakap bab berniaga ni. Bazar Ramadhan pun ada orng jual belon.... hahai... Jesteru itu, ibu ayah yang bawak anak kecik terpaksalah membuat lencongan. Kalau tak, alamat kena pao lah oleh anak-anak mereka untuk mendapatkan belon yang terumbang ambing ditiup angin petang. Ada sekali tu aku tengok budak ni dah bergolek-golek macam ayam golek je nakkan belon tu namun ayahnya buat derk sahaja. Ayah yang cool.. Yang jual mercun & bunga api pun tidak ketinggalan..











Sebagai penutup kepada story aku yang aku sendiri akui tak best ini, aku mengucapkan selamat berpuasa kepada semua yang beragama islam. Sambutlah bulan untuk ummat ini dengan pehuh amal, berbelanjalah berpada-pada supaya pembaziran dapat dielakkan.. Sama-sama moh kita merempit p solat Terawikh malam ni.. Wassalam..

No comments:

Post a Comment