Monday, September 7, 2009

Hala Tuju

Kemana hala tuju anda?
Arrghh...!!! Tak payah tanya org lain.. Patutnya aku tanya diri aku yang berdiri sendiri ini.. Dah cukup ke ilmu & kelulusan nak jadi engineer?(merujuk kepada diri aku yang mengambil jurusan kejuruteraan = engineering). Bila dah jadi engineer boley la hidup mewah.. Bila dah hidup mewah, benda 1st yang terlintas ialah pakai keta besar... Honda Civic Type-R paling koman, paling xkoman BMW Z4.

Bila dah kerja nanti, kumpul duit banyak2 pastu kawin.. Dah kawin honeymoon paling dekat di Australia, paling tak dekat di pulau buatan nun di Dubai. Kalau dalam bahasa baku yang telah dibukukan, pulau tu namanya Palm Island. (Bagi yang xpernah dengar, google je senang samada melalui google earth mahupun wikimapia, walaupun google je lah senang..)

Dah tu rumah pulak nak rumah banglo. Ejaan omputeh 'Bungalow'. Paling koman 2 1/2 tingkat, tak termasuk atap yang ketinggiannya bersamaan satu tingkat rumah yang belum siap. Garaj mau boleh masuk 2 bijik kereta (Honda Civic Type-R dan BMW Z4 seperti yang telah dinyatakan tadi) dan sebijik Superbike Ducati 1198S (kaler oren hitam, walaupun edisi ini hanya dijual dengan warna merah sahaja).
NAMUN!
Persoalan utamanya adakah aku dah bersedia membalas jasa kedua ibubapa aku...??? Adakah aku mampu merealisasikan impian dan harapan mereka untuk melihat aku berjaya di dunia untuk berjaya di akhirat? Dulu masa kecik2 tanya la sapa pon, cita2 nak bawak mak ayah pegi Mekah.. Berjayakah aku mengapai cita2 itu?

Sudahkah aku bersiap sedia dengan ilmu dan bekalan aku di akhirak kelak? Sempatkah aku mengharungi hari esok? Macam mana kalau aku dijemput Allah sedangkan aku masih belum melengkapkan diri dengan bekalan amal untuk aku redeem balik di Padang Mahsyar nanti? Sedangkan kalau nak bandingkan persiapan bekalan makanan untuk pergi picnic, awal2 lagi aku dah siapkan?

Aku insan lemah dan daif...

No comments:

Post a Comment